
Som kund har du starkt skydd när du köper tjänster, det gäller särskilt när det handlar om städning i hemmet. Här har vi sammanställt viktig information från Hallå Konsument, en konsumenttjänst som drivs av Konsumentverket, för att ge dig en tydlig översikt av dina rättigheter som privatkund.
Ångra köp av städtjänst
Om du har beställt städtjänsten på distans – exempelvis via internet eller telefon – har du enligt lagen 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du kan ångra din beställning utan att behöva betala, så länge du gör det inom två veckor från dagen efter att beställningen gjordes. Har du däremot gjort bokningen på plats hos städfirman gäller inte ångerrätten.
För att ångra köpet är det viktigt att du meddelar detta skriftligen, gärna via mejl, så att du har bevis för att du ångrat dig i tid. Om städfirman skickar en räkning trots att du ångrat dig korrekt, kan du bestrida den genom att tydligt förklara varför du inte tänker betala.
Du har också rätt att avbeställa en tjänst före den slutförts. I sådana fall kan städfirman ha rätt till ersättning om de kan visa att de drabbats av kostnader, till exempel förlorat annan inkomst. I vissa fall kan ersättningen vara reglerad i avtalet.
Om städfirman inte är klar i tid
En städfirma ska leverera enligt avtalad tid. Om arbetet blir försenat eller inte slutförs i tid uppstår det som kallas dröjsmål. Du har då rätt att kräva att arbetet görs färdigt snarast. Om det inte är möjligt, får du anlita ett annat företag och begära ersättning från den första städfirman för den extra kostnaden.
För att kunna kräva ersättning måste du kunna visa på faktiska kostnader med kvitton, och dessa måste vara direkt kopplade till förseningen.
Städfirman har inte rätt att ta ut extra kostnad för att arbetet tagit längre tid, såvida det inte beror på dig som kund – exempelvis om du lämnat felaktig information. Därför är det viktigt att ni på förhand har ett skriftligt avtal som specificerar vad som ska göras och till vilket pris.
Missnöjd med städningen
Om du upplever att städningen är dåligt utförd är det viktigt att du klagar till städfirman så snart som möjligt – och gör det skriftligen. I första hand ska städfirman få möjlighet att komma tillbaka och rätta till bristerna, helt utan extra kostnad för dig. Enligt konsumenttjänstlagen har de två försök på sig att åtgärda felet.
Om de inte har möjlighet att rätta till städningen, får du anlita ett annat företag och begära ersättning i efterhand. I vissa fall, om ingen annan städfirma kan rycka in, kan du själv åtgärda problemet och då begära prisavdrag.
Betala aldrig för något du inte fått. Du har rätt att vänta med betalningen tills städningen är slutförd och felen är åtgärdade. Om du anlitar en ny firma ska du spara kvitton – dessa fungerar som bevis för den merkostnad du haft.
Tvist om priset
Om ni inte har ett tydligt skriftligt avtal kring priset, uppstår lätt tvister. Då gäller enligt lagen att du bara är skyldig att betala ett “skäligt pris”, vilket bedöms utifrån arbetets omfattning och vad andra företag tar för liknande tjänster i samma område.
Kan du bevisa att ni kom överens om ett visst pris – exempelvis via mejl eller sms – gäller det priset. Utan bevis hamnar du i underläge, och städfirman får i så fall sätta ett skäligt belopp. Om du tycker att fakturan är orimlig har du rätt att bestrida den. Det gör du skriftligen genom att tydligt skriva att du inte tänker betala och varför.
Du kan också betala i protest, det vill säga betala men samtidigt skriftligt ange att du inte anser att beloppet är korrekt. Detta kan senare tas vidare till exempelvis Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Tänkt på detta
För mer information om dina rättigheter som konsument:
hallåkonsument.se
Vill du slippa bekymmer med städning så kan du ringa oss gärna på 0733 22 58 08 eller mejla oss på info@renochfino.se för att boka ett kostnadsfritt samtal.
Vi arbetar i hela Stockholmsområdet och hjälper dig med allt från planering till genomförande