ANVÄNDARVILLKOR

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT 

Ren&Fino Stockholm AB, org. nr. 556788-6022 (“R&F”) tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning, tvättning, strykning, fönsterputs, trädgårdsarbete (“Tjänsterna”). 

Dessa allmänna villkor gäller mellan R&F och en fysisk person (“Kunden”) som beställer en eller flera av Tjänsterna från R&F. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via R&F hemsida, i R&F applikation eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan R&F och Kunden som reglerar villkoren för R&F tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden (“Avtalet”). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor. 

1. Ren & Fino TJÄNSTER 

1.1 Kunden beställer Tjänsterna vid enstaka tillfällen enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med fast månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet. 

2. Ren & Fino ÅTAGANDEN 

2.1 R&F ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt. R&F personal ska inneha erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna och R&F innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kund inlämnad information. 

2.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer R&F göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro har R&F emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal. 

2.3 R&F har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. R&F ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv. 

3. KUNDENS ÅTAGANDEN 

3.1 Kunden ska tillse att R&F får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att R&F ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Det kan exempelvis röra sig om att Kunden ska tillhandahålla städutrustning (såsom ändamålsenlig dammsugare med munstycken), nycklar och portkod, samt information om hur R&F får tillgång till den yta där tjänsterna ska utföras. Om R&F enligt Avtalet ska tillhandahålla utrustning eller material har R&F rätt att debitera detta särskilt. 

3.2 Kunden ska löpande informera och samråda med R&F personal om förhållanden som R&F kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Kunden ska särskilt informera om förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras samt om befintliga ledningar och materialval i Kundens bostad som kan ha betydelse för R&F utförande av Tjänsterna. 

3.3 Kunden är ansvarig för att informationen enligt punkten 3.2 hålls uppdaterad under hela avtalsperioden. 

3.4 R&F är skyldig att i samband med Avtalets upphörande lämna och kvittera ut nycklar som lämnats till R&F. R&F kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och R&F bär inget ansvar i samband med detta. 

3.5 Kunden ska tillse att R&F personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar. 

4. OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER 

4.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst 48timmar (2) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts.

4.2 Sker ombokning/avbokning senare än 48timmar(2) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras full kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället. 

5. ÅNGERRÄTT 

5.1 Om Avtalet tecknats med Kunden på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående. 

5.2 Om Kunden utövar ångerrätten har R&F rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts tiden innan Kunden gav meddelande om utövande av ångerrätten. 

5.3 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska R&F underrättas om detta via e-post till ana@renchfino.se 

 6 PRISER OCH AVGIFTER 

6.1 Priser och eventuella avgifter för tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, av R&F s från tid till annan gällande prislista. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och utan eventuellt RUT-avdrag. 

6.2 R&F har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar R&F kostnader för städmedel material och utrustning. 

6.3 R&F har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i R&F kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av R&F meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande. 

6.4 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om R&F vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har R&F rätt att debitera Kunden för utfört merarbete. 

6.5 R&F har även rätt att fakturera Kunden en reseavgift om Kundens bostad/lokal inte går att nå med kommunala färdmedel och/eller om avståndet mellan Kundens bostad/lokal och R&F närmaste kontor är mer än trettio (30) km. 

Har du en fråga?

Hör av dig till oss om du behöver få hjälp med städningen
Vaccinova white logo
Vi är städfirman med målsättningen att skapa livskvalitet genom professionell städservice.

Det glada städföretaget som älskar städning och kontakten med människor.

Genom personligt bemötande, noggrannhet och snabb service är vi en väletablerad städfirma i Stockholm med över 20 års erfarenhet i branschen. Ren & Fino grundades år 2000 och har sedan dess bytt namn till Ren & Fino Stockholm AB.

Detta har lett till en omorganisation och nytt ledarskap, vilket i sin tur möjliggjort en fortsatt expansion i jämn takt. Det har alltid varit viktigt för oss att kunna möta efterfrågan och samtidigt låta kunden komma i första hand.

Med stort personligt engagemang i allt vi gör har vi byggt många goda relationer, vilket har lett till både långvariga och framgångsrika samarbeten.

Välkommen till oss!

Ren & Fino Stockholm AB

Kaggeholmsvägen 13, 122 60 Enskede
5567886022
© 2025 Ren och Fino Stockholm AB. All rights reserved.
Cookie-Policy Villkor Privacy Policy