ROT & RUT: SKATTEVERKETS INFORMATION

Innehåll

Du kan få avdrag från din skatt för arbetskostnaden när du anlitar någon för reparation, underhåll samt ombyggnad och tillbyggnad (ROT). Du kan också få avdrag för hushållsnära tjänster, inklusive flyttjänster, reparation och underhåll av vitvaror och IT-utrustning (RUT). Material och resekostnader ger däremot inte rätt till ROT- eller RUT-avdrag.

TILLFÄLLIG HÖJNING AV ROT-AVDRAGET 2025

Från och med 12 maj 2025 till och med 31 december 2025 höjs ROT-avdraget till 50 % av arbetskostnaden, jämfört med tidigare 30 %. Det totala avdraget är fortsatt högst 50 000 kr per person och år för ROT-tjänster. Sammanlagt får en person använda upp till 75 000 kr per år i ROT- och RUT-avdrag.

RUTAVDRAGET UTVIDGAS MED NYA TJÄNSTER

Det gäller arbeten som påbörjas, avslutas och betalas från och med 1 januari 2021. Följande tjänster ger rätt till RUT-avdrag:

  • Vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning, inklusive transport av tvätten.
  • Möblering av bostad, inklusive montering av möbler (inredningstjänster ingår dock inte).
  • Transport av bohag till andrahandsbutiker/loppmarknader eller till/från magasinering.
  • Enklare tillsyn av en bostad, exempelvis ta in post, vattna blommor, spola kranar och toaletter.

För vissa tjänster schablonberäknas arbetskostnaden till 50 % av totalkostnaden. RUT-avdrag ges sedan med 50 % av denna.

LÄNKAR

SÅ FUNGERAR ROT- OCH RUTAVDRAGET

Du som köper ROT- eller RUT-tjänster ansöker inte själv om avdraget – det gör företaget som utför arbetet. Avdraget dras direkt på fakturan. Om du redan använt en del av avdraget är det viktigt att informera företaget så att de kan ange rätt belopp på fakturan.

I Skatteverkets tjänst “Rot och rut – mina avdrag” kan du se hur mycket du har använt. Notera att det är en preliminär siffra och inte en garanti för att du kan nyttja fullt avdrag. Alla övriga villkor måste också vara uppfyllda.

Om du inte har e-legitimation kan du ringa Skatteupplysningen på 0771-567 567 för att få information hemskickad.

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU BETALAR FÖR ROT- ELLER RUT-ARBETEN

  • Endast elektronisk betalning godkänns (t.ex. Swish, kort, banköverföring).
  • Du måste ha betalat tillräckligt med skatt under året.
  • Betalningen måste ske innan årsskiftet för att avdraget ska gälla innevarande år.

Om du delar upp betalningen, kan avdrag ges för den del som är betald och utförd.

BIDRAG, STÖD ELLER FÖRSÄKRING

Om du har fått bidrag eller försäkringsersättning kan det påverka om du får ROT- eller RUT-avdrag. Om ersättningen gäller material eller en viss del av arbetet, kan du i vissa fall få avdrag för övriga delar. Du får inte avdrag om arbetet är fullt finansierat via stöd eller försäkring.

NÄRSTÅENDE FÅR INTE UTFÖRA ARBETET

Du får inte ROT- eller RUT-avdrag för arbete som:

  • Du själv utför.
  • Utförs av en släkting till dig.
  • Utförs av ditt eget bolag eller enskilda firma.

Släktingar inkluderar exempelvis make/maka/sambo, barn, föräldrar, syskon och deras makar samt barnbarn.

För aktuell information och vidare läsning, besök Skatteverket.se.

Behöver du hjälp med ROT- eller RUT-tjänster?

Att förstå reglerna är en sak – att utföra jobbet är en annan. Oavsett om du planerar en renovering eller behöver hjälp med hemstädning, kan vi på Ren och Fino hjälpa dig att nyttja ROT- och RUT-avdraget på rätt sätt.

Ring oss gärna på 0733 22 58 08 eller mejla oss på info@renochfino.se för att boka ett kostnadsfritt samtal. Vi arbetar i hela Stockholmsområdet och hjälper dig med allt från planering till genomförande – alltid med korrekt avdrag på fakturan.

Välkommen!

Artiklar

Omdömen

Vad säger våra kunder!

Har du en fråga?

Hör av dig till oss om du behöver få hjälp med städningen
Ren och fino vit loga
Vi är städfirman med målsättningen att skapa livskvalitet genom professionell städservice.

Det glada städföretaget som älskar städning och kontakten med människor.

Genom personligt bemötande, noggrannhet och snabb service är vi en väletablerad städfirma i Stockholm med över 20 års erfarenhet i branschen. Ren & Fino grundades år 2000 och har sedan dess bytt namn till Ren & Fino Stockholm AB.

Detta har lett till en omorganisation och nytt ledarskap, vilket i sin tur möjliggjort en fortsatt expansion i jämn takt. Det har alltid varit viktigt för oss att kunna möta efterfrågan och samtidigt låta kunden komma i första hand.

Med stort personligt engagemang i allt vi gör har vi byggt många goda relationer, vilket har lett till både långvariga och framgångsrika samarbeten.

Välkommen till oss!

Ren & Fino Stockholm AB

Kaggeholmsvägen 13, 122 60 Enskede
5567886022
Almega logo emblem för serviceföretagen
© 2025 Ren och Fino Stockholm AB. All rights reserved.
Cookie-Policy Villkor Privacy Policy