Frågor & Svar

Frågor & Svar

Allmänt

När börjar städningen?

Vi är flexibla och försöker alltid anpassa oss till dig som kund. De vanligaste starttiderna brukar dock vara mellan 07.00 – 10.00 på morgonen men om du har andra önskemål framför du dem till oss så försöker vi planera in en annan tid för ditt bästa.

Har ni städutrustning och material med er?

Flyttstädning
Vid flyttstädning kommer vi oftast till en helt tom bostad så vi har med oss all utrustning, rengöringsmedel och material som kan behövas. Vi har även med oss extra belysning om det skulle krävas.

Visningsstädning
Vi har med oss all utrustning, rengöringsmedel och material som behövs

Hemstädning
Du som kund står för dammsugare, hink och mopp. Ren & Fino Stockholm ansvarar för övrig utrustning och material.

Hur lång tid tar städningen?

Tidsåtgången är något som bestäms genom antal kvadratmeter i bostaden. Vid offertbegäran eller beställning nämner du antal kvadratmeter och typ av bostad så kan vi räkna ut både tidsåtgången och pris.

Byggstädning
Tidsåtgången är något som bestäms genom antal rum, hur mycket möbler det finns i bostaden, hur väl hantverkarna har täckt ytor och om det finns nya vitvaror, skåp, bänkar etc.

Visningsstädning
Tidsåtgången är något som bestäms genom antal rum, hur mycket möbler det finns i bostaden och hur lättåtkomliga städytorna är.

Hur överlämnar jag nycklarna?

Vi är flexibla och försöker alltid anpassa oss till dig som kund. Den vanligaste varianten är dock att vår arbetsledare möter upp er på plats i städobjektet aktuell morgon/fm. Vid flytt och visningsstädning kan vi också hämta upp din nyckel på aktuellt mäklarkontor. I övrigt enligt överenskommelse vid bokningstillfället.

Hur får jag tllbaka nycklarna?

Vi är flexibla och försöker alltid anpassa oss till dig som kund. Den vanligaste varianten är att vi antingen droppar nyckeln i lägenhetens brevinkast eller postlåda vid entrén. Vid flytt och visningsstädning kan vi också lämna nyckeln på aktuellt mäklarkontor. Vid uppdrag i villa enligt övrig överenskommelse vid bokningstillfället.

Hur lång tid innan måste man boka?

Normalt fungerar det utmärkt om du ringer 2-3 dagar innan önskat städdatum. Tänk dock på att i slutet av varje månad blir det snabbt fullbokat, var då ute i mycket god tid för att få det önskade städdatumet.

Kvalitetskontroller

Våra arbetsledare utför kontinuerliga kontroller för att säkerställa en jämn och hög kvalitet på städningen.

Har ni nöjd-kund garanti?

En kvalitetsgaranti träder i kraft vid eventuella brister inom utförd städning eller uppdrag vilket innebär att vi åtgärdar snarast eller senast inom 24 timmar från att vi har blivit underrättade, vilket ska ske senast två dygn efter utförd tjänst eller efter överenskommelse.

När kan jag besikta städningen?

Du kan besiktiga direkt efter att vi är klara med städningen dock senast 2 dygn efter utfört uppdrag.

Vad händer om något går sönder?

Om en skada mot all förmodan skulle uppstå har vi en skadeförsäkring hos Trygg Hansa som gäller upp till 10 miljoner kr.

Hur fungerar RUT-avdraget?

För att få skatteavdrag ska arbetet vara utfört i eller i anslutning tillprivatkund eller dennes föräldrars bostad eller fritidshus. Husavdraget, som omfattar både rot (renovering) och rut (hushållsnära tjänster), ger skatterabatt på upp till 50.000 kr inklusive moms per person i respektive hushåll och beskattningsår. Som privatkund får du skattereduktion på 50 procent av arbetskostnaden direkt på fakturan. Vid användande av skattereduktionen nästan halveras priset så när som på kostnader vi har för material, utrustning och eventuell transport av personal. Dessa kostnader ingår inte i avdrag för arbetskostnader vid hushållsnära tjänster.

Länk för mer information:
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/husarbeterot/vemharratttillskattereduktion.4.5947400c11f47f7f9dd

Hur betalar vi?

För privatpersoner använder vi oss av Skatteverkets fakturamodell vid rutavdrag. Fakturan skickas postledes eller via e-post med 10 dagar netto. Företag fakturerar vi med 30 dagar netto

Jobbar ni helger?

Vi jobbar gärna på helger men tänk på att priset blir något högre eftersom vi har en skyldighet att betala ob-tillägg till vår personal för arbete på lördagar och söndagar. På helg utgår även en startavgift som täcker startkostnader för vår personal och bilpark. Ring vår trevliga kundtjänst för mer information och offert.

Är ni försäkrade?

Ja, Ren & Fino Stockholm har en skadeförsäkring hos Trygg Hansa som gäller upp till 10 miljoner.

Har ni F-skattsedel?

Ja, vi har f-skattesedel. Vid större offertförfaranden eller uppdrag ser vi det som en självklarhet att vid en förfrågan sända er kopia på f-skattesedeln.

Kontorsstädning

Vad ingår i städningen?

Checklista  för kontorsstädning

 Konferensrum  Toalett/Badkar
Avtorka bord och stolar

Fria ytor på hyllor skall dammtorkas

Dammsug golv
(fukttorka vid behov)

Avtorka golv/taklister

Påfyllning av wc-papper och tvål vid behov.

Badkar rengöres

Sällskapsrum  Städförråd
Fönsterbänkar dammtorkas

Fria ytor på hyllor skall dammtorkas

Dammsug golv (fukttorka vid behov) Avtorka golv/taklister

Avtorka hyllor

Dammsug golv
(fukttorka vid behov)

Kök/Pentry  Korridor
Avfallshink tömmes

Frigör ytor för rengöring av avlastningsbänkar och diskbänk

Övriga ytor skall ej frigöras Diska vid behov

Rengör mikrovågsugn och kaffemaskin

Torka av skåp utvändigt

Golv dammsuges och fukttorkas

Avtorka golv/taklister

Dammsug golv (fukttorka vid behov

Rengör golv/taklister

Toalett Papperskorgar och sanitetshinkar tömmes

Sanitär inredning samt angränsande
väggytor rengöres och desinfekteras

Speglar putsas

Störande fläckar på och omkring
strömbrytare och dörrhandtag borttages

Påfyllning av wc-papper och tvål behov Dammsug golv (fukttorka vid behov)

Hall Övrigt
Dammsug golv (fukttorka vid behov) Sopor slänges på angiven plats

Byt ut alla handdukar på toaletterna och i köket

Avdamma elementen i lokalen Störande fläckar på och omkring strömbrytare och dörrhandtag borttages vid behov.

Hur blir vi kund hos er?

Vi börjar med att boka in ett möte och en kostnadsfri besiktning av era lokaler där vi tillsammans fyller i en checklista med aktuella städmoment. Det blir underlaget till ert skräddarsydda städschema.

Sedan skickar vi er en offert baserad på vad som har framkommit under besöket. Efter godkännande av offerten skriver vi ett avtal som befäster vad vi har överenskommit. Ring vår trevliga kundtjänst för bokning av kostnadsfritt möte och besiktning.

Hur snabbt kan ni starta upp?

Vanligtvis kan vi starta upp inom 1 – 2 veckor från det inledande mötet och inspektionen av era lokaler.

Har ni städutrustning och material med er?

Vem som står för utrustning och städmaterial kan variera beroende på vad ni som kund önskar men vanligtvis ansvarar Ren & Fino Stockholm för utrustning, städmaterial, personalkläder, sopsäckar, sanitetspåsar, insatspåsar, dukar och rengöringsmedel.

På vilka tider kan ni utföra uppdraget?

Det är helt och hållet upp till er som kund att bestämma. Vi är flexibla och lyhörda inför era önskemål.
Vi är vana att starta tidigt på morgnarna innan öppningstid eller efter stängningstid. Även på kontorstid kan vi finnas på plats för att städa era lokaler. Om möjligt kan vi även städa hos er på dagtid. Det kan ha sin fördel genom att signalera till de anställda att de jobbar på ett företag som månar om renlighet och personalens välbefinnande.

Kan ni kvittera ut en nyckel?

Om städning skall utföras innan eller efter kontorets öppettider kvitterar vi ut en nyckel där vi utlovar att endast behörig personal från Ren & Fino Stockholm kommer ha tillgång till nyckeln.

Hur ser betalningsrutinen ut?

Vi fakturerar en gång i månaden med 30 dagar netto.

Vad betyder nollning?

Inför starten av en fortlöpande kontorsstädning brukar vi vanligtvis utföra en nollning. Via nollningen som är en grundlig kontorsstädning fastställes den renlighetsnivå som sedan ska upprätthållas genom de fortlöpande kontorsstädningarna.

Vem kommer städa hos oss?

Ni får er ”egen” städare som fortlöpande kommer städa efter det förutbestämda städschemat. På så sätt behåller vi den överenskomna rutinen och dessutom så kan ni som kund känna er trygg med vetskapen att det är en och samma städare som rör sig i era lokaler. Endast vid semester eller sjukdom ersätts aktuell städare med en vikarie.

Är er personal tillförlitlig?

Från den första obligatoriska anställningsintervjun genomgår all vår personal en prövoperiod för att bl.a. säkerställa tillförlitlighet och arbetsförmåga. Efter 6 månader av väl utförda arbetsuppgifter ger vi slutligen vårt förtroende till uppdrag hos företagskunder. För ytterligare trygghet har alla vår personal tystnadsplikt vilket befästes genom en sekretessförbindelse. Ren & Fino Stockholm ombesörjer också fortlöpande intern utbildning till vår personal för att säkerställa kvalitet och för utveckling av alla våra tjänster. Vi tycker också det är viktigt med en ren och prydlig personal i snygga och praktiska företagskläder, därför bär all personal Ren & Fino´s röd/svarta uniform. Det gör att ni alltid känner igen vår personal vilket underlättar både kommunikationsmässigt och ur en säkerhetsaspekt, ni behöver aldrig förväxla vår personal med andra personer som befinner sig i era lokaler.

Ren & Fino Stockholm är medlem hos Almega Serviceentreprenörerna inom Svenskt näringsliv.

Tillkommer det några kostnader?

Vi har en startavgift, vilket är en engångskostnad för att dels täcka upp för administrativ tidsåtgång i inledningsskedet som färdigställande av avtal och checklista, finna rätt städerska för uppdraget, arbetsledares introduktion av städerska på plats och tillhörande transportkostnad, initiala inköp av material och rengöringsmedel.

Flyttstädning

Vad ingår i städningen?

Checklista för flyttstädningen

Köket  Badrummet
Spis och ugn

Rengöring av spisens ovansida

Rengöring av kokplattorna, även kanterna samt kakelväggar

Dra ut spisen och rengör sidor, golvet och väggen

Rengöring av spisfläkt, kåpa och filter

Rengöring av ugnen och värmeskåp inuti (dock ej värmeslingorna)

Rengöring av plåtar och galler

Kyl och frys

Torka rent utvändigt och invändigt

Diskbänk

Tvätta diskbänk, vask, arbetsytor, skärbräda och kakelväggar, rengör utrymmet under diskbänk.

Diskmaskin rengöres utvändigt

Skåp och väggar

Torka alla skåp ut och invändigt

Toalett och toalettstället

Rengöring avkalkning av
ut och insidan av toalett

Torka av alla rör

Badkar

Rengöring av badkaret

Torka kakelväggar

fuktorka målade vägar

Skura/fukttorka golv

Lyfter upp fronten
och grundstäda under

Rensa golvbrunnen

Duschutrymmet

Kalka av

Rensa golvbrunnen

Rengöring av duschdraperi
vid behov

Badrumsskåp

Torka ut och invändigt

Vardagsrum/sovrum/kök + övriga ytor Generellt

Putsa alla fönster, in och utsidan och mellan glaset

Rengöring av alla snickerier

Dammsuga alla persienner

Torka och rengöra alla element

Våttorka alla golven

Torka alla innedörrar

Torka alla skåp och garderober, även ovanpå.

Torka ytorna omkring eluttag och strömbrytare

Torka av lampor

Rengöring av golvlister

Rengöring av tvättmaskin och torktumlare utvändigt (ej filter).

När kan jag besikta städningen?

Du kan besiktiga din bostad direkt efter att vi är klara med städningen dock senast 2 dygn efter utfört uppdrag.

Byggstädningen

Vad ingår i städningen?

Checklista för byggstädning

Köket /Spis och ugn

  • Rengöring av spisens ovansida
  • Rengöring av kokplattorna, även kanterna
  • Rengöring av spisfläkt utvändigt

Diskbänk

  • Tvätta diskbänk, vask, arbetsytor och skärbräda.
  • Tomma skåp rengöres både ut och invändigt.

Kyl och frys

  • Torka rent utvändigt
 

Badrummet /Toalett och toalettstället

  • Rengöring av ut och insidan av toalett
  • Rengöring av handfat, alla synliga delar
  • Torka av alla synliga rör

Vardagsrum /sovrum/kök + övriga ytor

Skåp och väggar
Torka alla skåp ut och invändigt

Badkar
Rengöring under och i badkaret

Duschutrymmet
Lättare avkalkning av kakel

Generellt

  • Putsa alla fönster, in och utsidan och mellan glaset
  • Rengöring av alla snickerier
  • Dammsuga alla persienner
  • Torka och rengöra alla element
  • Våttorka alla golven
  • Torka alla innedörrar
  • Torka alla skåp och garderober, även ovanpå.
  • Torka ytorna omkring eluttag och strömbrytare
  • Torka av lampor
  • Rengöring av golvlister
  • Rengöring av tvättmaskin och torktumlare utvändigt (ej filter).

 

Tilläggstjänster

Slänga skräp på återvinningsstation, damma av väggar, städning av balkong/terrass, putsning av glaset på inglasad balkong, rengöring av tak i kök och toaletter/badrum, golvvård, slänga skräp på återvinningsstation, bärhjälp.

För offert till företag, kommuner och organisationer

För dig som representerar ett företag, kommun eller organisation, kontakta oss och berätta vad vi kan hjälpa er med så levererar vi offert vanligtvis inom en vecka. För större byggstädningsprojekt där reglerna så föreskriver bistår vi med skyddshjälmar, varselvästar och ID06.

Hur lång tid innan måste man boka?

Normalt fungerar det utmärkt om du ringer 2-3 dagar innan önskat städdatum. Tänk dock på att i slutet av varje månad så blir det snabbt fullbokat, var då ute i mycket god tid för att få det önskade städdatumet.

Kundtjänst öppetider

Månd-Fred: 08:00 – 18:00

Göran (Kundtjänst)      0707920006
Carlos (Arbetsledare)  0707192228
Papito (Arbetsledare)  0704835655
Jolanta (Arbetsledare) 0707914757
Lilian (Personal/Ekonomi) 0704865059
Per  (Ekonomi) 0733297225
Ana (Kundtjänst) 0733225808